cennik

podatki

Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego. Obowiązani są uzależnić dokonanie czynności cywilnoprawnej od uprzedniego zapłacenia podatku. Notariusz nalicza kwotę należnego podatku, pobiera ją od strony czynności, a następnie przekazuje ją na rachunek urzędu skarbowego. Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U.2020.815 t.j. z dnia 2020.05.07) podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

• umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
  • umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
  • umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
  • umowy dożywocia,
  • umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  • ustanowienie hipoteki,
  • ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
  • umowy depozytu nieprawidłowego,
  • umowy spółki,

a także zmiany wyżej wymienionych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie zaś z art. 18 ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn (Dz.U.2019.1813 t.j. z dnia 2019.09.24) notariusze są również płatnikami podatku od dokonanej w formie aktu notarialnego darowizny, umowy nieodpłatnego zniesienia współwłasności lub ugody w tym przedmiocie, umowy nieodpłatnego ustanowienia służebności oraz umowy nieodpłatnego ustanowienia użytkowania.

opłaty sądowe

Jeżeli akt notarialny dokumentuje czynność powodującą konieczność złożenia wniosku wieczystoksięgowego, strona czynności prawnej uiszcza opłatę sądową od tego wniosku w kancelarii notarialnej. Wysokość należnych opłat sądowych od wniosku o wpis do księgi wieczystej notariusz ustala w oparciu o przepisy ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst Dz.U.2020.755 t.j. z dnia 2020.04.27). Pobrane opłaty notariusz przekazuje na rachunek bankowy właściwego sądu rejonowego.

taksa notarialna

Notariuszowi za dokonanie czynności notarialnych przysługuje wynagrodzenie określone na podstawie umowy ze stronami czynności, nie wyższe niż maksymalne stawki taksy notarialnej właściwe dla danej czynności, określone w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej (Dz.U.2020.1473 t.j. z dnia 2020.08.28). Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych powołanym rozporządzeniem, maksymalna stawka taksy notarialnej za czynności notarialne, zależy od wartości przedmiotu czynności notarialnej.

masz pytania?

Zapraszamy do kontaktu osobiście, telefonicznie, mailowo lub za pomocą formularza.

Wiadomość

ul. Dolna 23/7, 31-579 Kraków
I piętro (winda)

kancelaria@notariuszczyzyny.pl

t. kom.: 570 060 640
t. stacjonarny: 12 307 77 02

Informujemy, że w związku z prowadzoną działalnością prawniczą przetwarzamy Państwa dane osobowe w sposób zgodny z przepisami prawa mającymi zastosowanie do takiej czynności, tj. przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (znane jako RODO) (Dz. Urz. UE L 119, s. 1). Cel i podstawę prawną przetwarzania danych osobowych, okres ich przetwarzania oraz szczegółowe informacje dotyczące Państwa uprawnień opisuje Polityka prywatności.